Ingeburgerde misleiding

Het welvaartsevangelie is sluipenderwijs een geaccepteerde leer geworden in de evangelisch-charismatische beweging. Het wordt in Nederland gebracht in een ‘light’ vorm. Men predikt succes, materiële voorspoed en volkomen gezondheid als Gods wil voor iedere christen en vermijdt de Amerikaanse nadruk op het ‘stinkend rijk’ willen zijn. De onderliggende on-Bijbelse uitgangspunten blijven echter gehandhaafd.  

Tom de Wal is een rijzende ster onder welvaartsevangelisten. Volgens hem ligt absolute gezondheid hier en nu besloten in het verlossingswerk van Christus. Dit kun je claimen als een recht. Deze extreme genezingsleer is nauw verbonden met het welvaartsevangelie en heeft dezelfde bron: de Word of Faith-leer. Deze on-Bijbelse leer is ontleend aan de esoterische New Thought-beweging uit de negentiende eeuw, de voorloper van de New Age. New Thought leerde dat onze woorden en uitspraken onze realiteit scheppen. 

“God wil mensen zegenen, God wil mensen genezen, God wil mensen voorspoedig hebben,” zegt De Wal in een preek over ‘geloof’. Je moet er niet om bidden, maar claimen door het uit te spreken. Word of Faith leert dat onze woorden een scheppende kracht hebben. ‘Leven en dood zijn in de macht van de tong,’ is het vers uit Spreuken 18 dat alle welvaartsevangelisten misbruiken en uit z’n verband rukken om hun leer te ‘bewijzen’. Je hebt je eigen lot in handen. Je hoeft dus niet behoeftig of ziek te zijn. “Bepaal wat er gebeurt, gebruik je autoriteit,” aldus De Wal. Ontvang je niet, dan schiet jouw geloof tekort. Dat is zijn mooi verpakte maar onbarmhartige boodschap. 

Net als de alchemisten uit de middeleeuwen zochten naar een magische formule om goud te maken, zoeken welvaartspredikers naar de formule om je succes en genezing te garanderen. In zijn brochure ‘God beschermt’ legt Tom de Wal uit dat je niet vanzelfsprekend ‘in aanmerking’ komt voor Gods bescherming tegen ziektes. Nee, je moet Gods bescherming ‘activeren’. Hoe dan? Niet door ervoor te bidden, maar: ‘Je spreekt Gods bescherming uit en je proclameert Gods bescherming.’

God is dus niet de Barmhartige die antwoordt ‘boven bidden en denken’. Nee, Hij kan niets doen totdat wij Hem op de juiste manier inschakelen door middel van de juiste woorden. 

En die juiste formule luistert nauw. In zijn boodschap vertelt De Wal hoe hij een ‘slechte boodschap’ van de dokter negeerde en weigerde te herhalen. Immers, als je die woorden herhaalt, bevestig je de ziekte en haal je die over je heen. Ziekte heeft immers geen recht op je, maar je moet wel je gezondheid uitspreken om ziekte uit te bannen. 

Twee jaar geleden verloor ik een goede vriend in Afrika, die helaas misleid was door diezelfde gevaarlijke dwaling. Hij ontkende zijn ziekte, gooide zijn medicijnen weg als bewijs van geloof en stierf enkele weken later aan de gevolgen. 

De Wal doet in zijn boek ‘Jezus aanraken’ alsof deze genezingsboodschap nog onbekend is. Dat zou de reden zijn dat er nog zo weinig genezingen plaatsvinden. Hij ontkent daarmee zo’n honderdtwintig jaar geschiedenis van extreme genezers en de ellende die zij in veel levens hebben aangericht. Misschien denkt hij oprecht hiermee Christus te dienen, maar dan misleidt hij oprecht. Doet God dan geen wonderen? Zeker wel, maar dat zijn tekenen van Gods genade, geen recht dat we eigenmachtig mogen claimen.

Helaas verdween uit de evangelisch-charismatische beweging de wil of het onderscheidingsvermogen om het welvaartsevangelie buiten te houden. In plaats daarvan wordt het nu gepromoot. Juist Tom de Wal was uitgenodigd op Opwekking om een seminar over genezing te geven in de jeugdtent. Zo wordt een bewezen leugenleer overgedragen aan een nieuwe generatie.